22 ביוני 2015

לחם משמשים


היתה לי אורחת היום. אוף עם הלו"ז הצפוף הזה שלי. אני מנהלת שלושה יומנים מחשש לשכח משהו ואני הכי מחכה לפגישה איתה, כי לא ראיתי אותה איזה מליון שנה ועדיין ברח לי מהראש.

אני מסתכלת לראות מה כן אפשר לאלתר בזריזות ומגלה במקרר קופסא של משמשים ובצק שמרים שהכנתי אתמול.
זה מדהים איך מתכונים נולדים "על הדרך". ספריית המתכונים שלי מפוארת לכל הדעות אבל בתכלס, ביומיום שלי אני נוטה לאלתר הרבה פעמים. אני חושבת שאני מכורה לתחושת הריגוש מגילוי אוכל חדש. סוג של חוקרת אוכל. לפעמים זה יוצא טוב לפעמים פחות אבל תמיד זה יוצא מעניין. מחדד לי את החושים ומזקק טעמים.

טוב, טאטן משמשים לא קלאסי. למה לא קלאסי?! משום טארט טאטן קלאסי עושים עם בצק עלים או פריך, אבל לא שכיח כל כך עם בצק שמרים. אני עושה ניסיון! בא לי להגיש לה משהו טרי וחמים. במקרה הגרוע, אני חושבת, אמצא כבר משהו במקפיא.

מקץ שעה הוצאתי מתנור אהבה חדשה! מאפה נימוח עם ריבה "בילד אין" בתוכו. גבעות רכות של משמשים שגורמים לך ללכת לאיבוד, ביס אחר ביס, הגירו את נוזליהם לתוך הבצק והקרמל כולו נמס מחדש והדביק את כל הסיפור. 
אל אלוהים, חשבתי !! יותר טוב מזה לא יכול להיות...




 
 
תבנית קוטר 26
250 גר קמח
5 גר שמרים יבשים
50 גר סוכר
1 ביצה
כ 120 מל חלב
50 גר חמאה רכה
 
לקרמל - 300 גר סוכר
כ 15 משמשים, חצויים ומגולענים
2 כפות פרג - לא חובה
להגשה: ריקוטה טרייה ומעט אבקת סוכר לאיבוק
 
לבצק:
מכניסים את כל החומרים למעט החמאה למיקסר עם וו לישה ולשים כ 5 דקות לבצק דביק.
מחליפים לוו גיטרה ומשלבים את החמאה בהדרגה. לשים עוד 3-4 דקות.
מרגע שהחמאה הוטמעה לגמרי בצק מעלים את מהירות הלישה למקסימום עד שהבצק מתנתק מדפנות המיקסר
(זה לוקח 2 דקות בערך) מוציאים למשטח עבודה מקומח ואוספים לכדור. שמים בקערה לתפיחה עד הכפלת הנפח. (אל תצפו לתפיחה היסטרית שכן לבצק נוכחות גבוהה של שומן שמכבידה עליו כך שמספיק לראות תסיסה ושהבצק עלה 2-3 ס"מ וזה בסדר. כדאי ורצוי להכין את הבצק לילה מראש. אני מאכסנת במיכל פלסטיק שיאפשר לי לראות את ההתפתחות. מיד עם סים הכנת הבצק אני מניחה במיכל פלסטיק לתפיחה בת חצי שעה בטמפ חדר ומעבירה למקרר לכמה שעות)
בכל מקרה, מכיון שהמאפה הזה אינו דורש עיצובי על עם הבצק, אפשר להכין ולהתפיח עד הכפלת נפח ואז להשתמש בזריזות ובחדר מצונן.
 
לקרמל:
מחממים מחבת או סיר נקיים ורק ברגע שהם לוהטים מסירים לרגע מהאש ומפזרים שליש מכמות הסוכר בשכבה
אחידה מחזירים לאש. לא עוזבים את הגז לרגע ושמים לב במידה והסוכר בשוליים משנה הצבע ומתקרמל באופן מהיר יותר מהמרכז, מנמיכים להבה ובמקביל מנערים מעט את הסיר לפיזור אחיד. כאשר חלק מהסוכר נמס, שופכים עליו עוד קצת מהסוכר. המטרה בשילוב סוכר באופן הדרגתי היא להוריד את הטמפ ובכך למנוע מהקרמל להישרף. וכך לאט ובהדרגה משלבים כל פעם קצת מהסוכר באיזורים שהסוכר נמס עד קבלת קרמל ענברי. מרגע שהסוכר החל להינמס ניתן לערבב בעדינות בעזרת כף עץ ובכך לסייע בפיזור אחיד.
שופכים את הקרמל לתוך תבנית עגולה ומניחים לצינון. מפזרים פרג שלם אם רוצים.
מסדרים את המשמשים עם הצד החצוי כלפי מעלה בצפיפות.
מרדדים את הבצק על משטח מקומח קלות לעלה הגדול במעט מהתבנית ומניחים מעל למשמשים.
מכסים בניילון נצמד למנוחה בת 20 ד.
אופים בתנור שחומם מראש ל 170 מעלות 45 דקות עד השחמה עמוקה.
מצננים כ 10 דקות והופכים על רשת צינון.
בעת ההגשה מאבקים באבקת סוכר ומפזרים ריקוטה.
 
 
 מקווה שהיא תסלח לי על שגנבתי סלייס. אתם מבינים, הייתי חייבת לטעום :)
  
 
 
 
כזאת אני. ילדה של לחם וריבה.