24 באוגוסט 2014

מלכת השבת - בבקה

לא משנה כמה עוגות אעשה. לבבקה אין תחליף. עגולה ומלכותית ונוטפת מלית עסיסית. מאלה שגורמות לך
לוותר על ארוחה לטובתה. ותאמינו או לא, עד שהיא לא בבטן שלי פחות או יותר בשלמותה, אני לא נרגעת..:)
עכשיו יש קאטצ'! אני אוהבת נוגט והשאר כאן מעדיפים שוקולד. ושלא תבינו לא נכון, גם על שוקולד אני "ארד"
אבל טעם הנוגט הממכר בעיניי, מעדן ומוסיף לה הרבה חן. חוץ מזה שתמיד כיף לגוון לא?
אך מכיון שהחבורה כאן לא ויתרה התחלתי לאפות אותה בשילוב שני המליות. רולדה אחת נוגט והשניה שוקולד.
מאז ועד היום היא הפכה לבבקת הבית שלנו, ועכשיו גם שלכם!!





 


לבצק:
500 גר קמח, מנופה
17 גר שמרים יבשים (כף וחצי)
90 גר סוכר
קמצוץ מלח
2 ביצים
120 מ"ל מים/חלב
100 מ"ל שמנת מתוקה
100 גר חמאה רכה

למילוי שוקולד:
150 גר חמאה
100 גר שוקולד מריר
4 כפות שוקולית
120 גר סוכר חום
קמצוץ קינמון

למלית נוגט:
150 גר חמאה רכה
60 גר אבקת נוגט
1/2 כפית קינמון
50 גר שוקולד ציפס

סירופ סוכר - לזיגוג העוגה אחרי האפיה, מכינים כך: מרתחים 1 כוס סוכר עם 1/2 כוס מים. חשוב להקפיד להכין מראש!
ותמיד לזכור שסירופ חם מזגגים על עוגה קרה וסירופ קר על עוגה חמה על מנת שנקבל גלייז יפה ולא עוגה ספוגה..

לבצק
שמים בקערת המיקסר קמח, שמרים, מלח, סוכר ומערבבים עם כף לפיזור אחיד.
מוסיפים נוזלים - ביצים, מים ושמנת ולשים 6 דקות עד קבלת בצק דביק יחסית.
משלבים בהדרגה חמאה רכה ולשים עוד 4 דקות. מסיימים לישה לא לפני שמעלים את מהירות הלישה למקסימום
וממתינים עד שהבצק יאסף מהדפנות סביב וו המיקסר.
טיפ! אחרי לישת הבצק 6 דקות ולפני הוספת החמאה אני נוהגת להחליף את וו הלישה בוו הגיטרה. לאחר מכן
אני משלבת חמאה וממשיכה לישה רגיל כמו שמצוין במתכון עד שהבצק נאסף סביב הוו. בעיניי וו הגיטרה חזק יותר
ואוסף את הבצק הכבד והשומני טוב יותר.
מוציאים למשטח עבודה מקומח קלות. הבצק שומני אך לא דביק. אוספים לכדור ומתפיחים בטמפ' חדר חצי שעה עד שמתחילים לראות שהבצק עולה יפה. לאחר מכן מעבירים למקרר לשעתיים ועד לילה שלם להתפחה איטית.
הסיבה שמתחילים התפחה בחוץ נעוצה בסיבה שהבצק עשיר בשומן ועלינו לוודא שהוספתו לא פגעה ברשת הגלוטן
המתהווה ואכן הוא תופח כראוי.

למלית שוקולד
ממיסים יחד שוקולד וחמאה על באן מרי או מיקרוגל. מוסיפים את שאר המרכיבים ומערבבים היטב. מצננים לטמפ חדר כדי שיהיה נוח למרוח אותו על בצק.

למלית הנוגט
מעבדים במיקסר עם וו גיטרה (בקערה עם מרית) חמאה רכה עם נוגט וקינמון. ושומרים בצד לשימוש.

לאחר התפחה - חשוב לעבוד עם הבצק קר מהמקרר ובטמפ' חדר ממוזג והכי חשוב בזריזות!
מחלקים את הבצק ל 2. מרדדים כל חלק לעלה מלבני בעובי 5 ממ ומורחים עליו את המלית. מגלגלים לרולדה.
כך עושים גם הנוגט רק שמפזרים מעל את שוקולד הציפס. קולעים בורג משני הרולדות ומעצבים לעיגול. מעבירים
לתבנית בבקה קוטר 24/26 ומתפיחים בשנית להכפלת הנפח.
מורחים ביצה טרופה ומפזרים סוכר גבישי/ פניני שוקולד מעל. אופים בתנור שחומם מראש ל 170 מעלות כ 50 דקות.
כבר אחרי 25-30 דקות הבבקה תקבל צבע יפה אך היא עדיין לא תהיה מוכנה מבפנים. כסו את שטח הפנים שלה בנייר
כסף ותנו לה את הזמן. תראו כמה אהבה היא תחזיר אליכם מיד:) מצננים מעט ומזגגים בסירופ סוכר.

 
בתאבון!!

13 תגובות:

Unknown אמר/ה...

400 גר' חמאה לבבקה אחת!! זה מטורף!!!

ליהי עראסי אמר/ה...

היי גו'לי :) שאלה יפה שאלת! אם את מסכמת את כמות השומן המוקשה במתכון, אכן מדובר בכ 400 גר. רק שצריך לזכור שאחוז שומן גבוה במתכוני שמרים (בכללם בצק בריוש) באה על מנת להאריך חיי המדף של המוצר ולהעניק לו לחות ועסיסיות לזמן ארוך יותר, וזה בדיוק מה שתגלי אם תחליטי לאפות את הבבקה המושלמת הזאת!! (בשונה מעוגות שמרים בעלות אחוז שומן נמוך יחסית אך התוצאה במרקם בתוצר הסופי מאכזבת מאוד כבר ביום המחרת) בנוסף תגלי כי מתקבלת עוגה ענקית המספיקה לכמות גדולה של אנשים. בואי נסכם כי המתכון הזה אינו דיאטטי, אך אם אין לך כוונה "לחסל" עוגה שלמה לגמרי בעצמך, את יכולה להיות רגועה :)

ליהי עראסי אמר/ה...

תודה לך אנונימית יקרה <3

Unknown אמר/ה...

נראה מעולה, חבל שרק יום ראשון היום :( מחכה כבר להכין לסופ"ש...
במידה ואני רוצה להכין רק במילוי הנוגט, אז בעצם להכפיל את הכמות? או שכדאי להוסיף עוד משהו למלית?

ליהי עראסי אמר/ה...

היוש עדי!! לכי על זה! שתינו יודעות שלא חייב לחכות עד סופ"ש בשביל עוגה טובה :) תרגישי חופשי להכפיל כמות מלית נוגט, יוצא פגז!!

Unknown אמר/ה...

ומה מפוזר על מלית השוקולד בצילום הראשון? :-)
אולי אכין עם 2 מליות- נוגט ונוטלה... נשמע טוב?

ליהי עראסי אמר/ה...

שברי ואפל. אני מפזרת מה שיש במלאי באותו רגע. פירורי עוגיות/שברי אגוזים/ואפל וכו
ואגב, נוגט ונוטלה זה פחות או יותר או טעם. ממרח נוטלה מבוסס על נוגט..

Unknown אמר/ה...

פעם ראשונה שיש לי חשק להתעסק עם שמרים

ליהי עראסי אמר/ה...

נהדר!!! ספרי לי איך יצא!

אנונימי אמר/ה...

שמי יהודית. אני מקווה שתקראי את התגובה שלי. עדיין לא אפיתי את העוגה הזו, היא נראית מדהימה. אך למה אין אופציה להדפסה בבלוג שמביא מתכונים זה דבר הכי בסיסי. האם אני טועה? בכל אופן תודה על המתכון, אנסה אותו בהזדמנות הראשונה.

שי אמר/ה...

כמה שמרים לשים אם משתמשת בשמרית + אם אני רוצה להכין רק עם מלית שוקולד - להכפיל כמות?

Unknown אמר/ה...

היי...
כמה שעות זה נחשב ללילה במקרר?

Unknown אמר/ה...

תודה על המתכון.אף פעם לא יודעת באם החום התנור צריך להיות בטורבו או רגיל. באם בטורבו להוריד את המעלות? תודה